ضمیرناخودآگاهمقالات
موضوعات داغ

ضمیر ناخودآگاه چیست

ضمیر ناخوداگاه

ضمیر ناخوداگاه و چگونگی برنامه ریزی آن

ضمیر ناخودآگاه یا ضمیر ناهشیار چیست در نظریه روانکاوی فروید درباره شخصیت، ضمیر ناخودآگاه مخزن احساسات، افکار، اسرار و خاطراتی است که خارج از اطلاعات آگاهانه ماست. بسیاری از این اطلاعات ناخودآگاه غیر قابل قبول یا ناخوشایند هستند که از آن جمله می توان به احساس درد، اضطراب یا درگیری اشاره کرد. ضمیر ناخودآگاه همچنین بر رفتار و تجربه ما نیز تأثیرگذار است، اما ممکن است خودمان از این تأثیرات اساسی آگاه نباشیم.

تنها وظیفه ذهن ناخودآگاه ما یک چیز است زنده نگه داشتن ما. نه قرار است برای ما ثروت بیاورد نه قرار است ما را خوشبخت کند تنها وظیفه ذهن ما  زنده نگه داشتن ماست { فقط همین } جالب است بدانید بهترین و ایده آل ترین حالت برای ذهن ناخودآگاه ما شرایط فعلی است.

مثلا اگر ماهیانه ۲ میلیون درآمد داریم و میخواهیم آن را افزایش دهیم با مقاومت ضمیرناخودآگاه روبرو میشویم. چرا این چنین است؟ به این دلیل که در این حالت توانسته ما را زنده نگه دارد. پس ما اگر بدون تغییر دادن ذهنیتمان تصمیم به انجام کاری جدید بگیریم احتمال موفقیت صفر است.

مثالی جهت روشن شدن موضوع

برای اینکه قدرت ضمیر ناخودآگاه را بدانید یک مثال دیگر میزنیم، شخصی را در نظر بگیرید که عزیزی  را به صورت غیر منتظره ای از دست داده  این شخص در حالت آگاهی کامل و در سطح خودآگاه میداند که این اتفاق افتاده.

از آنجایی که این موضوع میتواند ضربه بزرگی به آن شخص بزند ضمیر ناخودآگاه وارد عمل میشود و شخص در حالت شوک میبرد و با تکرار کلماتی مثل باورم نمیشود یا اصلا نمیتوانم باور کنم در یک حالت گیجی و منگی قرار دارد.

این قدرت ناخودآگاه ماست وقتی چیزهایی که برای ما غیر قابل باور هستند را فیلتر میکند جالب است بدانید که این  ضمیر ناخودآگاه قدرتمند فرق بین واقعیت و خیال را نمیداند.

مثال : شاید برای شما یا آشنایان شما اتفاق افتاده که در یک سینمای سه بعدی نشسته و در حال تماشای فیلمی سه بعدی هستید. با آگاهی کامل میدانید که این فقط یک تصویر بی خطر است و واقعیت ندارد. ولی همین که چیزی در فیلم به سمت شما پرتاب میشود یا موجودی به شما حمله میکند ناخودآگاه سرتان را به عقب میکشید چرا چنین اتفاقی می افتد؟

آیا میدانیم در ذهن ناهشیار ما چه میگذرد؟

ضمیر ناخودآگاه ما شامل خلاقیت های درونی بی حد و مرز، اطلاعات ذخیره شده قدرتمند و دیگر پتانسیل های استفاده نشده است. ضمیر ناخودآگاه می تواند از قدرت ذهن برای انجام بسیاری از کارها استفاده کند. مدیتیشن راهکاری مفید برای استفاده از ضمیر ناخودآگاه و بهره بردن از قدرت ذهن برای انجام برخی کارهای خلاقانه می باشد.

فروید به طورکلی سه سطح را برای ذهن در نظر گرفته است:

ضمیر نیمه آگاه: این بخش از ذهن شامل هر چیزی است که به طور بالقوه می تواند به ضمیر آگاه آورده شود.
ضمیر آگاه: شامل تمام افکار، خاطرات، احساسات و آرزوهایی است که ما در هر لحظه از آن آگاهیم. این جنبه پردازش ذهنی ماست که ما می توانیم در رابطه با مسائل مختلف منطقی فکر کرده و صحبت کنیم. این بخش همچنین شامل حافظه ما است که می تواند به راحتی در هر زمانی بازیابی شود و اطلاعات موجود در آن به ضمیر آگاه انتقال پیدا کند.

ضمیر ناخودآگاه:

ذهن ناهشیار مخزن احساسات، اندیشه ها، آرزوها و خاطراتی است که ما از آن ها آگاهی نداریم. اکثر محتویات ضمیر ناخودآگاه مانند احساس درد، اضطراب یا درگیری غیر قابل قبول یا ناخوشایند هستند. ضمیر ناخودآگاه از فرایندهای ذهنی تشکیل شده است که به صورت خودکار رخ می دهند و آگاهی ما تأثیری در انجام این فرایندها ندارد. این فرایندهای ذهنی زیر سطح آگاهی ما قرار دارند و بر رفتارهای آگاهانه ما تأثیرگذار هستند و شامل تفکرات درون ذهنی، خاطرات، آرزوها و انگیزه ها می باشند.

اگر ساختار ذهن را به یک کوه یخی تشبیه کنیم، ضمیر ناخودآگاه در پایین کوه قرار خواهد گرفت. به این ترتیب اطلاعات آگاهانه ما در نوک کوه یخی قرار می گیرند و بقیه اطلاعاتی که در ضمیر ناخودآگاه قرار دارند، زیر سطح آگاهی قرار می گیرند. اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه ممکن است در دسترس نباشند، اما همچنان بر رفتار فعلی ما بسیار تأثیر گذار هستند.

رویاهای ما از کجا می آیند؟

ضمیر ناخودآگاه بسیاری از احساسات، خواسته ها و عواطف ما را در بر می گیرد. این پدیده های روانی موجود در ضمیر ناخودآگاه زیر سطح آگاهی هستند. بسیاری از تمایلات و آرزوهای دست نیافتنی ما در ضمیر ناخودآگاه ذخیره شده اند و برای ما به عنوان رؤیا شناخته می شوند.

بر طبق نظر فروید، ضمیر ناخودآگاه همچنان بر رفتار و تجربه ما تأثیر می گذارد، حتی اگر از این تأثیرات اساسی آگاه نباشیم. ناخودآگاه می تواند شامل احساسات سرکوب شده، خاطرات پنهان، عادت ها، افکار، خواسته ها و واکنش ها باشد.

ضمیر ناخودآگاه مخزن خاطرات فراموش شده است که گاهی می توان آن ها را به صورت آگاهانه مورد استفاده قرار داد. پدیده های موجود در ضمیر نا خودآگاه شامل احساسات سرکوب شده، مهارت های خودکار، افکار، عادت ها و واکنش های اتوماتیک و همچنین ترس ها و خواسته های پنهان است. بنابراین ضمیر ناخودآگاه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به عنوان منبع رویا و افکار خودکار باشد که بدون هیچ علت ظاهری وجود دارند.
  • مخزن خاطرات فراموش شده که ممکن است هنوز هم در ذهن ما وجود داشته باشند.
  • مکانی برای دانش ضمنی برای چیزهایی که که ما خیلی خوب آموخته ایم و آنها را بدون تفکر انجام می دهیم.

قدرت ذهن ناهوشیار

حس ترس و ناراحتی در هنگام انجام یک کار جدید یا متفاوت، نشانه فعال شدن ضمیر ناخودآگاه می باشد. ضمیر ناخودآگاه شما واکنش هایی را طبق الگوهای رفتاری تثبیت شده در آن، بروز می دهد.

از مزایای قدرت ضمیر ناخودآگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز توانایی ها و استعدادهای درونی
  • افزایش احساس همدلی و درک
  • به خاطر آوردن جزئیات بیشتری از پدیده های گوناگون
  • یافتن راه حل های بسیار عالی در مراحل مختلف زندگی
  • افزایش میزان یادگیری
  • کشف ریشه های ترس و هراس

تغییر ناخودآگاه راه رسیدن با آرزوها

بسیاری از دانشمندان در رشته روانشناسی، مطالعاتی انجام داده اند که نشان می دهد تنها ۵ درصد از فعالیت های شناختی ما (تصمیم گیری ها، احساسات، اعمال، رفتار) آگاهانه هستند، در حالی که ۹۵ درصد باقیمانده توسط ضمیر ناخودآگاه انجام می شود.

ضمیر ناخودآگاه بخشی از ذهن است که پدیده های ذهنی گوناگون را در خود جای داده است، این پدیده ها در ذهن فرد به صورت ناآگاهانه وجود دارند و شامل احساسات ناخودآگاه، مهارت های ناخودآگاه یا خودکار، ادراک های بدون توجه، افکار ناخودآگاه، عادت های ناخودآگاه و واکنش های اتوماتیک، پیچیده، ترس های پنهان و میل های پنهان است.

 

ضمیر ناخودآگاه همیشه فعال است

فروید همچنین معتقد بود که می تواند این احساسات ناخودآگاه را با استفاده از تکنیکی به نام “تداعی آزاد” به اطلاعات آگاه تبدیل کند. برای انجام این کار از بیماران در خواست می کرد که در آرامش هرچیزی را به نظرشان بی اهمیت، بی معنی و یا حتی غیر اخلاقی بود، به زبان بیاورند.

فروید با کشف این جریانات تفکر، توانست محتویات ضمیر ناخودآگاه را کشف کند که خواسته های سرکوب شده و خاطرات دردناک دوران کودکی نیز جزئی از همین اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه بود.

یکی از مهم ترین ویژگی های ضمیر ناخودآگاه همیشه فعال بودن آن است. ضمیر ناخودآگاه شما دارای “دستورالعمل اول” یا “وظایف” است. دستورالعمل های اصلی ذهن، فریم ها یا روش های تفکر هستند و واکنش های طبیعی انسان بر اساس این هدف و آماج انجام می پذیرد. در واقع ضمیر غیر هشیار خاطرات ما را سازماندهی می کند و می تواند آنها را در یک دنباله ، مانند یک فیلم یا جدول زمانی ذهن ما، ثبت کرده و برای اتفاقات روزمره زندگی از تجربیات گذشته ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه بهره ببرد.

چگونه ذهن ناخودآگاه را برنامه ریزی کنیم؟

قسمت آگاهانه ذهن قابل کنترل می باشد، اما ضمیر ناخودآگاه بیشتر تابع هیجان است. همانطور که ذهن آگاهانه شما یک انتخاب یا عمل را پردازش می کند، ذهن ناخودآگاه شما به طور همزمان تصمیمات و اقدامات ناخودآگاه را پردازش می کند. البته راهکارهایی نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را به صورت آگاهانه مورد استفاده قرار دهید. در این بخش به بیان برخی از این راهکارها می پردازیم:

سعی کنید تفکرات مثبت را جایگزین افکار منفی کنید، با این کار ذهنیت شما تغییر پیدا می کند و به آسانی می توانید بر افکار منفی غلبه کنید. برای انجام این کار “من می توانم این کار را انجام دهم” را جایگزین “من نمی توانم” کنید. با این شیوه می توانید ضمیر ناخودآگاه را به صورت آگاهانه و در جهت افکار مثبت مورد استفاده قرار دهید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای پردازش تصمیمات و اقدامات از طریق ضمیر ناخودآگاه با تمرین و به مرور زمان امکان پذیر خواهد شد.

ذهن ناخودآگاه مانند یک آرشیو است:

بسیاری از ما از ضمیر خودآگاه و اطلاعات موجود در آن آگاهی داریم، این در حالی است که اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه، خارج از دسترس و آگاهی ما قرار دارند.  بسیاری از اتفاقات هیجان انگیز زندگی در ضمیر ناخودآگاه ذخیره می شوند. گاهی ممکن است برخی رؤیاها و آرزوها تبدیل به ترسی بزرگ شده و در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شده و کنترل زندگی ما را به دست بگیرند. هنگامی که فشار روانی یا استرس به وجود می آید، آرامش اعصاب کم تر شده و افکار منفی از طریق ضمیر ناخودآگاه بروز پیدا می کنند.

برای جلوگیری از این پیشامد باید افکار منفی موجود در ضمیر ناخودآگاه را شناسایی کرده و تمرکزتان را بر افزایش اعتماد به نفس و انتخاب موقعیت مثبت قرار دهید. با تکرار “من به اندازه کافی خوب هستم”، “من ارزشمند هستم” و “من ارزشش را دارم” ، می توانید ضمیر ناخودآگاه را به صورت آگاهانه و با افکار مثبت به کار ببرید .

چند توصیه مختصر برای کمک به استفاده از قدرت ضمیر ناخودآگاه

  1. ضمیر ناخودآگاه شما نه تنها تمام فرآیندهای بدن را کنترل می کند، بلکه پاسخ های مختلفی را نیز می دهد و می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
  2. قبل از رفتن به رختخواب، با یک برنامه خاص برای فردا، به ضمیر ناخودآگاه خود مراجعه کنید و به زودی شاهد قدرت معجزه آسایی آن در عمل خواهید بود.
  3. هر چیزی که در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شود، به طور مستقیم در احساسات، شرایط و رویدادهای زندگی تان تاثیر می گذارد. بنابراین، شما باید دقیقا مراقب افکار خود باشید.
  4. استرس، اضطراب و ترس می تواند ریتم طبیعی تنفس، ضربان قلب و کار هر قسمت دیگر بدن را مختل کند. اندیشه های مثبت و سازنده را در ذهن ناخودآگاه خود تقویت کنید، به این ترتیب تمام وظایف بدن به حالت عادی برمی گردد.
  5. ضمیر ناخودآگاه خود را با بهترین تجربیات و احساسات پر کنید و با تمرکز بر روی توانایی های خود، افکارتان را به واقعیت تبدیل کنید.
  6. تمام فانتزی و احساسات شما به وضوح توسط ناخودآگاه شما پذیرفته شده و سپس در زندگی اجرا می شود. تصور یک نتیجه مثبت از مشکلات خود ، می توانید مسائل گوناگون را به درستی مدیریت کنید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 3 =

همچنین ببینید

بستن
بستن